Getuigenis : Nancy – Huishoudhulp met dienstencheques

Nancy Anselin, dienstencheque-werkneemster en delegee bij ABVV Horval sinds 4 jaar legt ons uit wat haar dagelijks leven als huishoudhulp inhoudt. Flexibiliteit, druk, laag loon, het leven is niet altijd makkelijk voor deze werknemers “achter de schermen”.

Flexibiliteit

“Ik heb een contract met een variabel uurrooster van 28 uur/week.

Ik krijg iedere week mijn uurrooster, dat elke twee weken varieert in functie van de vraag naar prestaties van de gebruikers (om de twee weken of zelfs 1x/maand).

Soms schrappen gebruikers de prestatie die ingepland staat in mijn uurrooster en heb ik een negatief uurrooster, dan moet ik onverwacht in een ander huis gaan werken (in mijn arbeidsreglement staat dat mijn werkgever over drie maanden beschikt om mijn uurrooster te regulariseren). Bijvoorbeeld: als in één week 2 gebruikers van 4 uur mijn prestatie op de laatste minuut annuleren dan presteer ik maar 20 uur en compenseer ik de week erop mijn uren met twee extra huizen en werk ik 36 uur (dit gebeurt vaak tijdens de schoolvakanties). Dat is zwaar, want fysiek is dit geen makkelijk beroep, ik heb vaak overal pijn en ik moet altijd van de ene week op de andere mijn plan kunnen trekken met mijn kinderen, zeker wanneer ik mijn uren moet inhalen tijdens de schoolvakanties.

Ook al werk ik niet voltijds, toch ben ik kapot als ik 8u/dag gedurende 4 opeenvolgende dagen schoonmaak. Mijn uurrooster is flexibel maar mijn spieren zijn stijf en kunnen niet volgen! En met mijn loon kan ik het me niet veroorloven om zelf hulp in te schakelen met dienstencheques.”

Stress

“Wanneer ik een collega vervang, heb ik een knoop in mijn maag omdat ik de weg niet ken en ik ben bang om het werk niet goed te doen omdat ik het huis niet ken en er niemand is om me raad te geven. Als de klant niet tevreden is over mijn prestaties, kan hij het contract met mijn bedrijf opzeggen en dan verliest mijn collega plots uren in haar contract! Dat bezorgt me veel stress, want, ook al zien we elkaar maar heel weinig, we proberen elkaar toch zo veel mogelijk te helpen.

Het grootste stressmoment is wanneer we onze cheques van de week aan onze werkgever geven want dan krijgen we ook de eventuele klachten van de klanten te horen.”

Loon

“Aangezien ik een variabel contract heb is het zeer moeilijk om een extra job te vinden, om een ander contract aan te nemen in een ander bedrijf, maar daardoor zou ik wel beter kunnen leven, zeker op het einde van de maand.”

Loopbaan

“Een werkloze die op zoek is naar werk zal zeker een job vinden via een dienstenchequebureau. Maar de keerzijde van de medaille is dat je moet aanvaarden dat je onmogelijk kan doorgroeien in dit beroep. Je zal je hele loopbaan moeten poetsen, meer en meer, met geen enkele kans op promotie binnen het bedrijf. We moeten ons tevreden stellen met loonsverhogingen de eerste vijf jaar (herwaardeerde anciënniteit), en nadien wordt ons loon gewoon geïndexeerd behalve als de regering daar anders over beslist.”