Coca Cola in de wereld

Voor de 7de maal vergaderde de vakbonden uit gans de wereld over de strategie van Coca Cola. UITA, onze mondiale overkoepelende organisatie organiseerde op 15 september deze vergadering om een totaalzicht te hebben, hoe Coca Cola wereldwijd omgaat met haar fabrieken. Opvallend was dat de kostenbesparing in alle fabrieken, waar ook ter wereld identiek dezelfde zijn.

Het is frappant om vast te stellen dat Coca Cola steeds inzet op besparing ipv investeringen en vernieuwing van producten. Het wereldwijde marktaandeel daalt nog steeds. De vakbondsdelegaties maken zich grote zorgen over de toekomst. In India zien we een grotere centralisatie van de distributieketen wat evolueert naar masterfranchises. Dit ten koste van tewerkstelling en ten nadele van de consument.

Hoe we dit kunnen stoppen? De vertegenwoordiger van UITA die onderhandelingen voert met Coca Cola in Atlanta (USA) geeft duidelijk aan dat onderlinge solidariteit tussen alle landen en informatie-uitwisseling een grote noodzaak blijft. Ondanks de geïnformatiseerde maatschappij, blijft het moeilijk om een totaal plaatje te kunnen verzamelen.

De inzet van de komende jaren, zo werd besloten, is werken aan een sociaal beleid op wereldvlak binnen Coca Cola. Streven naar innovatie en afstappen van het blind besparingsbeleid.

Yvan DE JONGE

Gewestelijk secretaris ABVV HORVAL ANTWERPEN