Schol! Maar hoe zit met de nieuwe regelgeving voor de buitenhoreca?

Vanaf 8 mei kunnen we eindelijk terug genieten van een frisse pint op terras! Maar welke maatregelen zijn verplicht voor de klanten? Zijn er nieuwe regels voor het personeel? We brengen je graag op de hoogte!

 

Wat je moet weten als klant

Voor de algemene gezondheidsmaatregelen geldt dat je maximum met 4 personen aan een tafel mag zitten, behalve indien het één huishouden is en moet de 1.5 meter tussen de tafelgezelschappen worden gerespecteerd. De openingsuren worden beperkt van 8u00 tot 22u00 en een mondmasker blijft verplicht bij verplaatsing.

De bestelling zal door het personeel worden opgenomen aan de tafel. De drankjes moeten verplicht zittend worden geconsumeerd, dus meermaals tafelhoppen met het glas in de hand, mag natuurlijk niet. De binnenruimte van de horecazaak is enkel toegankelijk tenzij je naar toilet moet of wanneer je door de zaak moet wandelen naar het terras. De rekening mag wél binnen worden betaald aan de kassa, maar met respect voor de afstandsregels.

Respecteer  ten allen tijden deze maatregelen en help zo het personeel om niet constant politietje te moeten spelen.   Zo draag je erook toe bij dat deze horecawerknemers morgen nog een job zullen hebben.  Een derde lockdown zou voor velen fataal zijn.

 

Wat je moet weten als personeel

De “Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan” geldt nog steeds voor het personeel en dient strikt te worden opgevolgd.

Volgende regels moeten duidelijk zijn vooraleer de heropstart begint.

  • Alvorens het werk begint, zorg dat er een goede aflijning van tafels of van taken is binnen het team (of schoonmaken en afruimen, of bedienen of keukenwerk).
  • Het personeel moet door de werkgever voorzien worden van alle noodzakelijke beschermings-materialen. Het is verplicht om chirurgische mondmaskers te dragen.
  • Probeer andermans materiaal tijdens het werk niet te gebruiken; zoals messen, poetsgerei, telefoons, stylo’s… om mogelijke besmettingen te beperken.
  • Bij het omkleden voor of na het werk moeten de kleedkamers van het personeel absoluut gescheiden zijn van de klanten. Liefst worden ook de toiletten gescheiden.
  • Er moeten duidelijk afspraken inzake het leveren en onderhouden van de arbeidskledij worden gemaakt.
  • Als je ziek bent, mag je niet naar het werk. En als de klachten optreden tijdens de werkuren, moet je op een veilige manier naar huis en dat bij voorkeur niet met het openbaar vervoer. Ontsmet zeker het materiaal van de collega’s indien hij/zij naar huis is wegens ziekte.
  • Indien er coronaklachten optreden bij een klant (of het personeel) tijdens het werk, moet er onmiddellijk een arts worden verwittigd. De besmette persoon moet meteen een mondmasker dragen, moet ten minste 2 meter van andere personen gescheiden worden gehouden en bij voorkeur naar een aparte kamer gebracht. Daarna moet het vermoedelijk geval worden gemeld bij de lokale, medische diensten.

Heb je meer informatie nodig over de nieuwe regelgeving? Surf dan naar onze website voor de “Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan” op horval.be of contacteer je afgevaardigde.

Respecteer de maatregelen en draag zo bij tot de heropening van de hele horeca. Laten we er allemaal voor zorgen dat de Horeca ook open kán blijven.

Succes op het werk en veel plezier met de heropstart van de buitenhoreca!